THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

10 Disember 2007

Tercekik Tulang

Ni ada petua berpandukan pada pengalaman si penulis ( maksudnye pnulis yg fica katakn tue sorg llaki..bukan hasil nurkilan fica.. fica cuma mskkn kt dlm blog fica jer sbb kesanye mnarik... hahhaha.. ramai yg tkeliru dgn citer tue..tanye fica nie ppaun ke llaki? fica ppuan la )...tapi
sebelum tu kena hayati penulisannya dulu ke....sabao....baca 
sehingga abis k....

Erhammm... Maybe some of u guyz got this before(but)
sincerely sampai dah abis baca pun...fica masih dok tersenyum senyum
tau....( Cite nie fica dapat dr sorg teman yg antarkn email kt fica....sje mskkn kt blog kiter nak kongsi2 citer.....hahhahahha ) tq kt abg is atas citer yg mnarik nie.....



Subject: Petua Nenek Moyang Fasal "Tercekik Tulang" 

Ni petua tercekik tulang. Kalau rasa ok .. amalkan.

Tersebut laaa Kisah...


Aku datang dari keluarga yg besar...16 adik beradik,
bila sesekali berkumpul, dah tentu mak aku akan buat majlis
makan besar-besar dan best-best!!! 

Dalam ramai2 adik beradik, bukan semua yg suka
stail aku, apabila aku bawa gaya hidup "pulang ke pangkal jalan'"...maka
adalah yg tak kena sana sini...oh..

Masa makan, aku pun duduk lah cara Nabi..(rujuk 
ustaz)lalu ada yg sound:

"apahal duduk macam nak berlari ajer...."

"tak baik lutut tinggi pada makanan.."

" ni duduk ke nak berak nie..?"

Oleh sebab aku lelaki beriman, maka aku buat 
muka seposen...aku pun basuh tangan, Nota untuk mua'alaf: sebelum makan
sunnah Nabi adalah basuh kedua2 tangan dan berkumur, insyaAllah
jika korang amal nie, sebelum korang mati Allah akan mempermudahkan
segala urusan hutang piutang korang. -Hutang kereta/rumah/kahwin/
study/along bla bla bla!!!

Sambung balik, aku pun berpikir...ada baiknya
juga Nabi tak makan pakai sudu @ garfu, kalau Nabi makan pakai sudu, susah 
pulak org miskin macam aku nak ikut sunnah Nabi, nak pakai sudu material
apa? stainless steel ke inconnel 601? nak pakai colour camne? matelic
ke cooper? kan susah tu!!!

Tu belum lagi jika Nabi makan pakai kerusi dan 
meja..bentuk bulat ke bentuk heksagon?, oktagon?, nanagon? nak kena
pergi Kedai perabot buat ansuran mudah! jimat ! hanya RM 1 dan tunggu
30 hari, kunjungilah kedai perabot terbesar di Malaysia , bla bla bla!!!

Biasa korang belajar doa makan macam nie:
"Allahummabariklana (hingga akhir)
Tapi tu sebenarnya doa tengok makanan, doa makan
mudah sajer:

"Bismillah, barkatillah"
Lepas tu makan lah, dengan tiga jari(sunnah Nabi) 
kemudian, ada pulak

suara2 yg sound: "Eh, kenyang ke makan dengan
tiga jari?"

aku kata: "huh, anak cina makan dengan dua
kayu elok2 habis nasi satu pinggang!!! "

Tapi oleh kerana aku sorang jer yg makan dengan 
tiga jari, org lain makan dengan lima jari, maka aku lihat kadar
flow of suapan dan kadar quantity of lauk-pauk diorang lebih laju dan
maju, maka aku menukar jariku dari 3 epada 5...oh..tepuk dada tanya
iman.. 

Kemudian aku minum dari tangan kanan yg tidak
berbasuh... Diorang tegur:

"essh..pengotor betullah" Aku kata:
"Apa pulak kotor, aku makan nasi, bukan taik!!!"(tapi aku kata dalam hati 
sebab aku kena kuatkan iman)

"Nie, apahal jilat2 jari nie? lucah betul!!"-tanya
diorang pada aku..

"Makan ayam sedap sampai ke kaki....makan
sate sedap sampai ke lidi he he heh"-kataku... 

Banyak pulak diorang komplen cara aku makan..err
maksud aku cara Nabi makan... aku tahu tak berguna berdebat ngan mereka
kalau aku ubah topik dengan bertanya :

Tahukkah korang kenapa lembu makan rumput dan 
kambing makan daun?

Abang aku kata: sebab tengkuk lembu berat...bla
bla bla..

Aku kata: "salah!!! lembu makan rumput dan
kambing makan daun sebab mereka lapar!!!(tak lawak) ha ha ha!!!"

aku menyambung: "Penting makan cara Nabi sebab kita hari2 makan,
tapi bila tak ikut sunnah, maka jadi macam lembu dan
kambing makan sajer, namun bila korang makan macam Nabi saw makan,
maka di kira ibadat..Masa nak makan, niatlah makan kerana perintah 
Allah, namun kena nafikan makanan yg bagi kenyang... hakikatnya kenyang
datang dari kudrat Allah."

Tiba2 mak aku tercekik tulang ikan...(bayangkan
seorang mak cik sedang tercekik tulang) Kemudian, Mak aku mendapat nasihat 
secara berperingkat, ada yg sarankan agar makan pisang, minum air
dengan cepat, makan nasi kepal dan lain2, tapi masih tak berjaya....kesian
mak aku...

"Huh! Hamka, Takkan kau tak tahu cara sunnah 
Nabi nak buang tulang tercekik camne?..cakap terer.."(kata abang
aku) Aku kata: "senang sajer...Mak angkat kedua-dua tangan ke atas..
" Mak akupun buat..tapi masih tak jadi..

Aku kata: "lurus Mak, tangan mak dua-dua 
kena lurus... !!!" (bayangkan seorang makcik yg sedang duduk bersila sambil
kedua-dua tangan diluruskan ke atas, tangan kanan masih terdapat
sisa2 nasi, manakala di lengan dan tengkuk di penuhi dengan rantai emas..) 

Aku kata: "Sekarang sebut:
SUPERMAN RETURN!!!!!!
" HA HA HA....(semua org ketawa)-nasi berhembur-hembur di sana sini.
Mak aku juga ketawa..sehingga tulang yg tercekik itu terkeluar..alhamdullillah 

semuanya dari Allah!!! he he he...selamat mencuba, ni bukan hadith,,just
pengalaman.


PS: sekiranya rakan korang menjadi mayat(over
ketawa sehingga tulang mencucuk tengkuk) sesungguhnya penulis tidak 
bertanggung jawab!!!

1 Tgh Mrapu:

Nuts@Kacc berkata...

hhahahhaha....kalau la aku yg buat tu...sah la seminggu aku kene denda clean n clear dapo...tak kira la berjaya ke tak..hehhehe....