THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

28 Februari 2008

RINTIHAN ROH

Diriwayatkan: "Jika roh telah keluar dari tubuh manusia dan telah 
lewat tiga hari, maka roh itu berkata: "Wahai Tuhanku, 
perkenankanlah aku sehingga aku berjalan dan melihat tubuhku yang 
dahulu aku berada di dalamnya." Maka Allah memperkenankan kepadanya. 
Lalu ia datang ke kuburnya dan melihat kepadanya dari jauh. Kedua 
lubang hidungnya dan mulutnya mengalir darah. Maka ia menangis 
dengan suatu tangisan yang cukup lama. Lalu ia merintih, aduuuh hai 
tubuhku yang miskin, wahai kekasihku. Ingatlah akan hari 
kehidupanmu. Rumah ini adalah rumah serigala, bala bencana, rumah 
yang sempit, rumah kesusahan dan penyesalan. 

Setelah lewat lima hari roh berkata: "Wahai Tuhanku, 
perkenankanlah aku untuk melihat tubuhku." Maka Allah 
memperkenankannya. Lalu ia datang ke kuburnya dan melihat dari jauh. 
Dan mengalirlah kedua lubang hidung dan mulutnya berupa air nanah. 

Firman Allah SWT bermaksud:
"Mereka tidak dapat berbicara pada hari roh (Jibril atau ruhul 
qudus) dan para malaikat berdiri dengan berbaris." 
( An-Naba': 38)

Disebutkan dalam satu keterangan, bahawa yang dimaksud roh itu 
adalah rohnya anak Adam (manusia), dan keterangan yang lain 
mengatakan bahawa roh itu adalah rohnya malaikat Jibril as. Juga ada 
keterangan yang menyebutkan bahawa roh itu adalah rohnya Nabi 
Muhammad SAW yang berada di bawah Arasy, ia minta izin dari Allah di 
malam Lailatul Qadar untuk turun memberikan salam penghormatan 
kepada seluruh mukminin dan mukminat dan roh itu berjalan melalui 
mereka. 

Ada pula yang menyebutkan bahawa roh itu adalah rohnya para 
kerabat yang sudah mati, mereka berkata: "Wahai Tuhan kami, semoga 
Engkau memperkenankan kami untuk turun ke rumah-rumah kami, sehingga 
kami melihat anak-anak kami dan ahli-ahli kami. Maka roh-roh itu 
turun pada malam Lailatul Qadar. 

Sebagaimana Ibnu Abbas ra mengatakan: "Jika datang Hari Raya, 
hari Asyura', hari Jumaat yang pertama dari bulan Rajab, malam Nisfu 
Sya'ban, Lailatul Qadar, dan malam Jumaat, roh-rohnya para mayat 
semua keluar dari kubur mereka dan mereka semua berdiri di pintu-
pintu rumahnya seraya berkata: "Belas kasihanlah kamu semua kepada 
kami di malam yang berkah ini dengan sedekah satu suap, sebab kami 
memberikan sedekah. Jika kalian bakhil dengan sedekah, dan kamu 
sekalian tidak mahu memberikannya, maka hendaklah kalian mengingat 
kami dengan bacaan surah Al-Fatihah di malam yang penuh keberkahan 
ini. 

Adakah seorang telah belas kasihan kepada kami, apakah dari 
salah seorang ada yang mengenangkan ratapan kami wahai orang yang 
menempati rumah-rumah kami, wahai orang yang menikmati wanita 
(isteri kami), wahai orang yang berdiri memperluas mahligai kami 
yang sekarang kami dalam kesempitan kubur kami, wahai orang yang 
membagi harta benda kami, wahai orang.yang menyiakan anak yatim 
kami. Adakah salah seorang dari kamu sekalian ada yang mengenang 
perantauan kami? Buku amal kami dilipat dan kitab amal kalian 
dibuka. Dan bukanlah bagi mayat yang berada dalam liang kubur 
melainkan pahalanya. Maka janganlah kalian melupakan kami dengan 
sebuku rotimu dan doamu, sebab kami orang-orang yang berhajat kepada 
kamu sekalian, selama-lamanya. 

Jika mayat memperoleh sedekah dan doa dari mereka maka ia 
kembali dengan riang gembira, dan jika ia tidak memperoleh maka ia 
pulang dengan sedih dan duka serta terhalang, dan putus asa dari 
mereka. 
Telah diterangkan, bahawasanya roh dalam perkumpulan haiwan tidak 
dalam seluruh tubuh, tapi ia dalam satu bahagian dari beberapa 
bahagian yang tidak dapat ditentukan dengan dalil. Bahawasanya 
seorang dilukai dengan luka-luka yang banyak maka ia tidak mati. Dan 
ia dilukai dengan luka-luka satu maka ia menjadi mati. Sebab luka 
itu jika menimpa pada tempat di mana roh bertempat di mana roh di 
dalamnya, dan bahawasanya roh bertempat pada seluruh tubuh dan 
bahawasanya mati itu dalam seluruh tubuh, maka Firman Allah SWT 
menunjukkan:
Katakanlah: "la akan dihidupkan oleh Tuhan yang menciptakannya kali 
yang pertama." 
(Yaa Siin: 79)
Jika dikatakan, apakah bedanya antara roh dengan rawan? Maka 
kita katakan hahwa keduanya adalah satu. Keduanya tidak ada 
perbedaan, sebagaimana tubuh serta tangan adalah menjadi satu. Cuma 
kalau tangan dapat bergerak kesana kemari tapi kalau tubuh sama 
sekali tidak bergerak. Demikian pula rawan kesana kemari tapi sama 
sekali tidak bergerak. 
Kemudian mengenai tempatnya roh di dalam tubuh tidak dapat 
ditentukan. Adapun tempatnya rawan di antara kedua alis. Maka jika 
roh itu hilang seorang hamba menjadi mati, dan jika rawan hilang ia 
menjadi tidur. Sebagaimana air yang dituangkan qas'ah dan ditaruh di 
rumah ada matahari yang sinarnya melalui lubang atap dan qas'ah itu 
tidak bergerak dari tempatnya. 

Maka demikian halnya roh bertempat di dalam tubuh dan pusatnya 
berada di Arasy. Adapun rawan melihat dikala bermimpi dan ia berada 
di alam malakut. 

Adapun tempatnya roh setelah dicabut, ada diterangkan bahawa 
tempatnya disengkala yang didalamnya terdapat lubang sejumlah 
bilangan haiwan-haiwan yang dijadikan sampai hari kiamat. Jika ia 
mendapat kenikmatan berada di situ dan jika mendapat azab maka di 
situ pula. 

Ada disebutkan bahawa roh-roh para mukminin berada dalam telur 
burung yang hijau di syurga iliyyin, adapun rohnya orang-orang kafir 
berada dalam telur burung yang hitam di neraka. Dan ada dikatakan 
bahawa rohnya para mukminin ketika dicabut, maka para malaikat 
rahmat sama mengangkat membawa naik roh ke langit yang tujuh dengan 
memuliakan dan mengagungkan. Kemudian dipanggil Zat pemanggil dari 
sisi Allah yang Rahman: "Hendaklah kamu semua menulis roh itu dalam 
Illiyyin lalu kembalikanlah ke bumi." 

Maka mereka mengembalikan roh seorang mukmin ke dalam tubuhnya 
dan ia dibukakan pintu syurga, ia melihat tempatnya di syurga sampai 
datangnya hari kiamat. 

Dan bahawasanya rohnya orang-orang kafir sewaktu dicabut maka 
para malaikat azab sama membawa naik roh itu ke langit dunia. Maka 
ditutuplah pintu-pintu langit yang lain dan ia diperintah 
mengembalikan ke tempat berbaring tubuhnya, kuburnya disempitkan dan 
ia dibukakan pintu neraka. Oleh kerananya ia melihat tempat 
kediamannya kelak sampai datangnya hari kiamat. Dalam hal ini 
sebagaimana pernah disabdakan Nabi SAW, sehingga bahawasanya mereka 
mendengar suara sandal-sandal kalian, hanya saja mereka terhalang 
dari berkata. 

Sebahagian Hukama' ditanya tentang tempat roh-roh setelah mati, maka 
ia menerangkan sebagai berikut: 

1. Bahawasanya roh-roh para Nabi berada dalam Syurga Adn, ia berada 
dalam liang yang menyenangkan tubuhnya. Adapun tubuh bersujud kepada 
Tuhannya. 
2. Roh-roh para Syuhada berada di syurga Firdaus, pada tengahnya 
syurga itu berada dalam telih burung yang hijau yang terbang di 
syurga sekehendak hatinya. Kemudian datang keqanadil yang 
digantungkan di Arasy. 
3. Adapun roh-rohnya anak-anak kecil yang Islam berada dalam telih 
burung pipitnya Syurga. 
4. Roh-rohnya para anak-anak musyrik berputar-putar di syurga dan 
ia tidak punya tempat, sampai hari kiamat. Lalu mereka melayani para 
mukminin. 
5. Roh-rohnya orang-orang mukmin yang mempunyai hutang dan aniaya 
digantung diangkasa. Ia tidak sampai ke syurga dan tidak pula ke 
langit sampai ia membayar hutangnya dan penganiayaannya. 
6. Roh-rohnya orang-orang Islam yang berdosa diazab dalam kubur 
beserta tubuhnya. 
7. Roh-rohnya orang-orang kafir dan munafik dalam penjara neraka 
Jahannam dipintakan diwaktu pagi dan petang. 

Dan disebutkan, bahawasanya roh adalah merupakan jisim yang 
halus. Oleh kerana itu tidak dapat dikatakan jika Allah itu 
mempunyai roh. Sebab mustahil kalau Allah mempunyai tempat seperti 
jisim-jisim. Dan dikatakan bahawa roh adalah merupakan sifat dan 
dikatakan pula kalau ia pecah jadi angin, maka kedua perkataan ini 
adalah perkataannya orang yang mengingkari adanya seksa kubur. 

Ada diceritakan, bahawasanya seorang Yahudi datang kepada Nabi 
SAW, maka mereka bertanya kepada baginda tentang roh dari Ashabi 
Raqim dan dari Raja Dzil Qarnain. Dengan perdebatan Yahudi itu maka 
turunlah surah Al-Kahfi. 
Dan diturunkan tentang haknya roh adalah Firman Allah SWT. 

"Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh, katakanlah: "Roh itu 
termasuk urusan Tuhanku."
(Yaa Siin: 79)


0 Tgh Mrapu: